Witaj na ybk-players.pl - forum fanów gier!

Aktualnie przeglądasz forum jako GOŚĆ, dołącz do Nas już teraz!

 Ogłoszenie 



Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: wlprzemek
2019-12-06, 06:03
Monitor next level...czyli droga zabawka z G-Sync,czy warto?
Bahus  Wysłany: 2017-05-15, 13:41   Monitor next level...czyli droga zabawka z G-Sync,czy warto?

100 level
no pain no game... hardware maniac


Nick Origin: bahuspl
Wiek: 42
Dołączył: 02 Kwi 2015
Posty: 1130
Skąd: Sosnowiec
#1
Witam

Dzisiaj chciałbym z Wami podzielić się odczuciami po zakupie monitora UWQHD ASUS ROG PG348Q i ogarnąć obecny rynek monitorów dzięki czemu może będziecie mieli łatwiejszy wybór.

Po pierwsze jak wiadomo monitor jest jednym z tych urządzeń które chyba kupujemy najrzadziej. Za każdym razem staramy się aby miał on jak najlepsze dla nas parametry i funkcje. Czasem stawiamy na obsługę 3D, czasem na wysoką częstotliwość odświeżania lub wielkość matrycy. Przejdźmy jednak do konkretów i skupmy się na zadaniu czyli określeniu dobrego monitora za który warto zapłacić.
Pragnę zaznaczyć że omijamy w tym temacie monitory skierowane typowo do profesjonalistów i skupiamy się na dobrym monitorze do domu oraz do grania... z racji wykonywanego zawodu ;)

Startujemy...
Powłoka matrycy - wybór matowa : Pozwoli nam spokojnie zagrać nawet jeśli za plecami mamy okno przez które wpada słońce. Matryca błyszcząca fajnie wygląda jak wpadną goście ale podczas gry widzimy w niej dosłownie wszystko jak w lustrze. Tak że zalecam matryce matowe.

Rodzaj matrycy - wybór IPS : To matryca która wiernie odwzorowuje kolory (24bity bez interpolacji) ale ma dość wysoki czas reakcji, w okolicach 5ms. Wiele monitorów z górnej półki jest już w stanie uzyskać na tych matrycach 144Hz. Druga w kolejności wyboru jest matryca VA. To pochodna matrycy PVA, matryce te mają większy zakres tonalny kolorów niż TN(najczęściej 18 bitów ale są też 24 i 48 bitowe)ale nie tak duży jak matryce IPS, matryca ta jest szybsza od IPS i z uwagi na to zaczęto opracowywać coraz nowsze jej wersje dzięki czemu obecnie jest dobrym wyborem pomiędzy matrycą IPS a TN. Zapewnia kolory i kąty zbliżone do IPS z szybkością matrycy TN.
Ostatnia z rodu jest matryca TN. Te matryce są bardzo szybkie ale w pierwotnej wersji zapewniały jedynie 18bitowy kolor. Wraz z rozwojem technologii pojawiły się jednak matryce z większą ilością subpikseli na piksel (4 i 5) przez co uzyskano większą paletę barw.Niemniej jednak pomimo wielu zalet wadą popularnych matryc TN są jej kąty, gdzie pod pewnym kątem matryca przestaje odwzorowywać wiernie obraz i jest on z naszego punkty widzenia ciemniejszy i pozbawiony detali.

Wielkość monitora i proporcje - Tutaj nie będę skupiał się na calach bo to indywidualny wybór każdego, z reguły podyktowany ilością miejsca jakie mamy na nasz wyświetlacz. Jeśli jednak mamy go dużo to nie wahajcie się zainwestować w co najmniej 27 cali, to robi naprawdę sporą różnicę. Wracając do wymiarów mamy standardowe 16:9 lub nowsze i coraz częściej spotykane 21:9 czyli ekrany ultrapanoramiczne. Czy te dodatkowe cale po szerokości mają jakiś sens? Tak i to zarówno w codziennym użytkowaniu monitora jak i podczas grania. Nie odkryję ameryki jeśli stwierdzę że im więcej w grze widzimy tym lepiej reagujemy na zagrożenia i im wcześniej zauważymy wroga tym szybciej go dopadniemy. O przydatności szerokiej matrycy przekonałem się ostatnio wielokrotnie. Począwszy od pola widzenia drona na R6 którego mogę sobie tak ustawić że ogarnia nawet całe pomieszczenie, a skończywszy na battlefield 1 gdzie miałem lepszą percepcję obecności wroga. W filmach również spisuje się wyśmienicie. Dopiero teraz do mnie dotarło że większość produkcji jest nagrywana w tym formacie. Po odpaleniu większości filmów obraz miałem na pełnym ekranie bez obecności czarnych pasów u góry i dołu ekranu jak to jest w 16:9. Wrażenie z oglądania było takie jakbym miał przed nosem 42 cale. Kolejny plus to wszelkiego rodzaju programy do obróbki zarówno wideo jak i zdjęć. W Photoshopie bez problemu mogłem sobie zmieścić poziomo dwa obrazy A4 i były w 100% czytelne. Stanowczo jeśli mamy miejsce na monitor 21:9 warto w niego zainwestować.

Rozdzielczość - Ta w dużej mierze zależy od naszego sprzętu. Jeśli chodzi o standardową 1920x1080 czyli fullhd to jest to na obecne czasy niezbędne minimum. Mamy już na tyle wydajne karty graficzne i procesory że większość z nowych konstrukcji ciągnie nawet bardzo wymagające tytuły przy najwyższych ustawieniach w grze.
Dalej mamy WQHD, czyli standardowe proporcje 16:9 a rozdzielczość wynosi 2560x1440. Monitory WQHD zaczynają się już od 24 cali i to poniżej 1000zł, ale należy pamiętać o tym że zwiększenie rozdzielczości spowoduje znaczne zmniejszenie choćby elementów pulpitu, 24 cale niestety tutaj nie mają sensu, według mnie minimalna wielkość monitora dla tej rozdzielczości to 27 cali. Należy pamiętać również o tym że komputer będzie miał więcej do roboty przy tej ilości pikseli, jednak możemy się już pokusić o wyłączenie wygładzania krawędzi w grach a to powinno dać nam drastyczny przyrost klatek.
Dalej mamy monitory 4K 3840x2160. Do takiego monitora potrzeba na prawdę komputer bestię żeby spokojnie grać na w miarę wysokich detalach, i mówię tutaj o całym sprzęcie bo przy takich rozdzielczościach nawet najmocniejsza obecnie karta będzie miała co robić ale jeśli procesor będzie stanowił wąskie gardło to grafika może zwyczajnie się udusić. Warto więc pomyśleć o zestawie gdzie będzie mocny 6 lub 8 rdzeniowy procesor który nie ograniczy mocy karty graficznej. Będzie to na pewno dobry zakup bo jeśli zostaniemy na wysokiej półce, czyli coś w okolicach 1080,1080Ti czy Titana i będziemy chcieli zmienić je w przyszłości na wydajniejszą Voltę to nawet taki 6700K skręcony na 4,6Ghz może ją udusić.Tak więc 4K to temat przyszłościowy.

Odświeżanie - wybór jak najwyższe minimum 100Hz i więcej: wiadomo tu nie ma czarów im wyższe tym lepiej. Przy czym należy czytać tekst drobnym druczkiem gdyż niektóre parametry odświeżania np.200Hz są w stanie osiągnąć jedynie w konkretnych ustawieniach. Osobiście nim zakupię monitor często ściągam instrukcję do niego.

Złącza
- wybór Display Port : Jeśli monitor ma mieć odświeżanie powyżej 60Hz to koniecznie musi mieć albo złącze DVI-D albo Display Port. Dopiero po podłączeniu odpowiednim kablem komputera z kartą graficzną będziemy w stanie uzyskać wysokie odświeżanie.

HDR- To w miarę nowa technologia za którą każą sobie słono płacić. Polega ona na zwiększeniu zakresu jasności z jaką może świecić monitor. Dotyczy jednak wielu poszczególnych miejsc na ekranie. Działa to tak że jeśli w jednym miejscu sceny jest coś bardzo jasnego a w innym coś bardzo ciemnego to okolice tych miejsc zostają odpowiednio rozjaśnione i przyciemnione. W praktyce czerń np. jaskini jest bardzo czarna natomiast światło latarki skierowane na nas może być oślepiająco wręcz jasne. Jednocześnie takie panowanie nad kontrastem punktowym powoduje zwiększenie również zakresu kolorów.
Bardzo ładnie można to zobaczyć na tym filmie:


Należy jednak zaznaczyć że aby obraz był HDR w grze to owa gra musi ten tryb wyświetlania obsługiwać. Monitor z tą funkcją w grze która nie obsługuje HDR nie będzie w stanie wyświetlić odpowiedniej palety barw. Jedyna zauważalna różnica może wówczas dotyczyć czerni i bieli.
Czy warto mieć tą technologię ? Jak najbardziej tak, niestety jak na razie każą sobie za nią zbyt słono płacić i warto poczekać aż zagości ona na stałe.

Teraz czas na magiczne zagadnienia... i czy warto za nie dopłacić.

Flicker Free - Flicker free jest całkiem nowy rozwiązaniem podświetlania LED monitora. Ekrany LED-ów migoczą, czyli inaczej szybko zmieniają jasność światła, które emituje obiekt na ekranie. Migotanie takie może być albo znaczne, albo wręcz niezauważalne, ale tak czy inaczej, powoduje, że nasze oczy się męczą. Długotrwałe oglądanie migoczącego obrazu może powodować zmęczenie, zaburzenia koncentracji oraz bóle głowy. Monitor Flicker free w tej technologii będą zbawieniem dla wszystkich, którzy mają problem z suchością oczu lub wadami wzroku. Wadą tej technologii jest to że po jej załączeniu kontrast monitora spada o połowę, tak więc coś za coś. Osobiście korzystałem z tej technologii dość rzadko. Do nocnych rozgrywek w ciemnym pomieszczeniu spokojnie można ją stosować, jednak do grania w dzień niezbyt się nadaje.
Uważam że monitor może obejść się bez tej technologii.

Senseye 3
- Technologia ta oferuje sześć ustawień dla użytkowników wygodne i szybkie optymalizowanie obrazu dla najbardziej popularnych aplikacji: Gry, Film, sRGB, Standard, Zdjęcie i Eco (tryb idealny dla ciemnych ustawień, oszczędzających do 65% energii). Jednym słowem to predefiniowane ustawienia kilku profili. Raczej standard obecnie w monitorach. Więc jak najbardziej warto.

black eQalizer
- Słaba widoczność w ciemnych scenach może kosztować nawet najbardziej utalentowanych graczy przegraną. Technologia Black eQualizer (korekcji silników czarnego koloru) ma do zaoferowania duży poziom kontroli i przejrzystości. Ciemne sceny są rozjaśnione bez prześwietlania jasnych obszarów w celu zachowania istotnych szczegółów, umożliwiając graczom dokładne zlokalizowanie ich przeciwników. Mogą łatwo w ​​krytycznych momentach walki szybko reagować w każdej sytuacji. Również testowałem i szczerze polecam tą funkcję. To co na jednych monitorach jest jednolicie czarne na monitorze wyposażonym w black eQualizer pozwoli spokojnie rozróżnić detale. Oczywiście że warto mieć tą technologię u siebie.

Low Blue Light
- Niska Emisja Niebieskiego widma światła, która jest wytwarzana przez zwykłe ekrany monitorów komputerowych, jest kluczowym powodem uszkodzenia oczu, zmęczenia oczu, bólu głowy oraz zaburzenia snu. Dzięki funkcji regulowania niskich poziomów niebieskiego światła, gracze mogą lepiej chronić swoje oczy. Wszystko zależy od indywidualnych preferencji tonalnych. Czy wolimy bardziej chłodne kolory z zakresu do 10000K (kolory bardziej wpadają w niebieski) czy cieplejsze do 6500K (kolory idą w kierunku żółtego) czyli naturalnego światła. Warto mieć ją w swoim sprzęcie choć używałem jej niespecjalnie często gdyż wolę zimną biel.

G-Sync / Free Sync - Poświęcimy jej trochę więcej miejsca gdyż jest tego warta. Technologia G-SYNC / FREE SYNC upłynnia przejścia pomiędzy klatkami synchronizując kadry generowane przez procesor graficzny z częstotliwością odświeżania monitora. Ten zaawansowany proces całkowicie eliminuje rozrywanie obrazu i minimalizuje zacinanie się. To chyba najbardziej promowana ostatnio technologia i szczerze powiem spisuje się genialnie.
No dobra trzeba było trochę przemielić temat i oficjalne konkluzje są następujące... Po pierwsze mamy dwa fronty z jednej czerwonych z drugiej zielonych. Trzeba powiedzieć to głośno. Monitory z g-sync są sporo droższe od tych z freesync. Średnio o około 500zł. Dlatego tak jest bo zieloni każą sobie płacić za tą technologię średnio około 150$. AMD również nie daje jej za darmo ale jest sporo tańsza bo aż o 100$.
Jak to cholerstwo ugryźć. Po pierwsze obie technologie mają swoje ograniczenia. Mianowicie działają idealnie do częstotliwości odświeżania monitora, jeśli będziemy mięli więcej klatek wówczas znów zaczyna się zrywanie obrazu jakby sync'i były wyłączone. Freesync ma trochę większy input lag jeśli włączymy dodatkowo vsync i średnią stabilność ale włączenie go (V-sync) w przypadku wygenerowania większej ilości klatek niż odświeżanie monitora (np. 165fps/144Hz) nie powoduje skutków ubocznych. G-sync z kolei wykazuje się mniejszym input lagiem i świetnie, stabilnie działa do maksymalnej częstotliwości odświeżania monitora, jeśli jednak wykręcimy więcej klatek niż ma Hz nasz monitor i jednocześnie mamy włączony g-sync oraz v-sync gigantycznie wzrasta input lag. Tak wykazują bynajmniej testy, polecam ten materiał linusa:


Należy zaznaczyć że jest to materiał z 2015 roku i na chwilę obecną sytuacja ta mogła ulec zmianie. Osobiście z moich testów g-sync'a nie odczułem nic negatywnego po włączeniu v-synca. Nawet powiem że jest o niebo lepiej bo ilość klatek się stabilizuje na poziomie odświeżania monitora i średnio wynosi 99.8 fpsów. Stabilne jak diabli.
Tak więc najlepszą jakość i efekty uzyskałem jeśli ...

A)Karta generowała więcej klatek niż odświeżanie monitora
B)Przy włączonym g-sync który kompensował spadki fpsów poniżej wartości odświeżania monitora i upłynniał wówczas obraz.
C)Przy włączonym v-sync ponieważ trzymał on na sztywno klatki na poziomie 100fpsów (99.8 zgłaszało R6 Siege) co powodowało że g-sync działał i synchronizował monitor z kartą a karta nie przebijała odświeżania monitora co normalnie powoduje wyłączenie gsynca.
A+B+C daje idealnie stabilny obraz. Różnicę można zobaczyć samemu tutaj.

link do porównania:
https://www.youtube.com/w...e=youtu.be&t=78

i cały filmik z porównania :


Pytanie czy warto inwestować w tą technologię. Jak najbardziej tak. Musimy jednak pamiętać że po dokonaniu wyboru jesteśmy skazani na jeden tylko obóz, albo czerwony albo zielony. Z uwagi na ceny sensownych monitorów z syncami warto się dobrze zastanowić nad wyborem.


Finalnie przebrnęliśmy przez najciemniejsze zakamarki wyświetlaczy i przychodzi czas na wybór.

PODSUMOWANIE i mój wybór:

Parę dni temu mnie również przyszło dokonać wyboru na lata. Oczywiście kandydata miałem upatrzonego już od dłuższego czasu.
Postanowiłem nie iść na totalnie żadne ustępstwa. Po pierwsze UWQHD czyli monitor ultrapanoramiczny i zakrzywiony. Ostatnimi czasy jakoś drażniły mnie za bardzo oddalone rogi 27 calówki. Zakrzywienie nawet lekkie było więc wskazane. Po drugie największa dostępna rozdzielczość dla takiego formatu ale bez przesady, chodzi przecież o to że komputer ma to uciągnąć, więc po raz kolejny wyszła przewaga monitora ultrapanoramicznego w tym wydaniu, zagęszczenie pikseli jak w 4K a komputer ma mniej do roboty przez co jest wydajniejszy i bardziej nadaje się do grania. Łatwo policzyć o ile jest lepiej. 4K to 3840x2160 a UWQHD to 3440x1440. Po przemnożeniu tego otrzymujemy ilość punktów jaką musi uciągnąć nasza maszyna i jest to odpowiednio 8294400 punktów dla 4K i 4953600 dla UWQHD.To daje 3340800 punktów więcej do obsłużenia w 4K, czyli wydajność wymagana do uzyskania tego samego efektu spada o ponad 1/3. Przypominam ze ekran na który patrzymy ma praktycznie takie samo zagęszczenie punktów czyli obraz oglądany na takim UWQHD prawie niczym się nie różni od tego na 4K, poza oczywiście maksymalną wielkością i formatem. Dalej miałem rodzaj matrycy, jako że miałem i mam u córy IPS'a który jednak bardzo mnie drażnił smużeniem postanowiłem wrócić do lepszych kątów i kolorów i poświęcić nieco z odświeżania aby to uzyskać, było ono jednak dla mnie bardzo ważne, bo pamiętałem jeszcze jak dało mi się we znaki 60Hz w poprzednim IPS'ie. Wiadomo do gier im większe tym lepiej, bazując jednak na wcześniejszych założeniach mój wybór się zawężał i maksymalnie co mogłem uzyskać to 100Hz. Na placu boju pozostało więc 2 zawodników i ... ten filmik który finalnie pozwolił mi wybrać i porównać Acer Predator X34 z Asus ROG PG348Q



wybrałem więc:
Asus Rog PG348Q



Czyli mój zakrzywiony monitor UWQHD 3440x1440 na matrycy IPS z odświeżaniem 100Hz i jako wisienka na torcie g-sync który miło że jest ponieważ mogę sprawdzić tą technologię jako posiadacz karty od zielonych ale nie był mi niezbędny, mimo wszystko w następcy będę szukał g-sync'a lub jego odpowiednika.


Na koniec mam do Was małą prośbę. Chciałbym abyście określili swoje dwa typy monitorów. Po pierwsze taki który chcielibyście mieć najbardziej, bez względu na warunki finansowe i miejsce na niego przeznaczone oraz drugi typ taki na jaki pozwalają wam warunki finansowe nawet biorąc pod uwagę dłuższe oszczędzanie (mnie zeszło jakieś 8 miesięcy ale warto oszczędzić dla takiego kawałka sprzętu)oraz miejsce. Pozwoli nam to na zrobienie małego rankingu.
Możecie sobie wybrać coś stąd (wyszukiwanie zaawansowane):

https://www.x-kom.pl/g-13/c/15-monitory.html

No i czas na moją odpowiedź. Czy było warto?
Cena jaką przyjdzie zapłacić za takie maleństwo jest całkiem spora, żeby nie powiedzieć gruba. Obecnie to około 5200zł. Za taką kasę można sobie sprawić całkiem wydajny zestaw komputerowy lub w niezłym stanie auto, w mojej ocenie za monitor w naszych realiach powinno się zapłacić najwyżej około 3500zł. Niestety na rynku nie ma tańszej opcji dla mojego wyboru monitora i zaciskając zęby musiałem uzbierać tyle ile za nie wołają, mimo wszystko ..... tak warto było nawet zagryzając zęby przez cenę jaką musimy wybulić aby mieć ten monitor wraz z całą upakowaną w nim technologią u siebie, jedynym jego minusem jest to że rogi matrycy są sporo prześwietlone przez wielkość tego monitora i jego proporcje to jednak w codziennym użytkowaniu jest nie do zauważenia.
Czy można taniej ... tak i to sporo, ba nawet połowę, jeśli ktoś nie boi się E-Baya i zakupów u azjatów oraz nie przywiązuje wagi do marki to może spróbować ... zresztą na koniec obejrzyjcie po raz kolejny starego wyleniałego Linusa.
_________________

Ostatnio zmieniony przez Bahus 2017-05-19, 17:53, w całości zmieniany 29 razy  
 
 
 
Bahus  Wysłany: 2017-05-19, 13:15   

100 level
no pain no game... hardware maniac


Nick Origin: bahuspl
Wiek: 42
Dołączył: 02 Kwi 2015
Posty: 1130
Skąd: Sosnowiec
#2
UPDATE.. Jako że nie widzę większego zainteresowania to @Przemku przenieś proszę do poradników..
_________________

Ostatnio zmieniony przez Bahus 2017-05-21, 10:11, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
vulgario Wysłany: 2019-12-05, 22:40   
80 level


Pomógł: 4 razy
Wiek: 42
Dołączył: 28 Sie 2015
Posty: 828
Skąd: .!.
#3
https://www.morele.net/mo...fquxen-5938918/
vs
https://www.morele.net/mo...uc79g-b-975571/
co byś wybrał i dlaczego
_________________
.!.
 
 
Bahus  Wysłany: 2019-12-06, 14:11   

100 level
no pain no game... hardware maniac


Nick Origin: bahuspl
Wiek: 42
Dołączył: 02 Kwi 2015
Posty: 1130
Skąd: Sosnowiec
#4
Żadnego ze względu na rozdzielczość... to pierwsze to jakieś nieporozumienie... 1800 papiera za 1080p...
To drugie nie lepsze, tyle że dołożyli po bokach... wrażenie Ultra Wide jest takie jakby skosili Ci 1/3 ekranu od góry... Dzięki miałem i wyrosłem. Tylko 16:9 a do tego 1440p i nic mniej. W standardowych konstrukcjach 144(OC165Hz) robi ogromną robotę i nie ma potrzeby sięgać po 240Hz a zwłaszcza w tak niskiej rozdzielczości...

W tej cenie masz w huj świetnych monitorów:

https://www.morele.net/ko...20,28246O24:/1/

Sam wybrałbym co najmniej tego:
https://www.morele.net/mo...650f-b-5025644/

ten AOC też jest niezły... ma freesync 2 HDR 400
https://www.morele.net/mo...273qcx-4144052/

To tyle... ale w życiu nie zapłaciłbym za matryce 1080p lub UHD prawie 2 kafle
_________________

Ostatnio zmieniony przez Bahus 2019-12-06, 14:30, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
vulgario Wysłany: 2019-12-06, 16:10   
80 level


Pomógł: 4 razy
Wiek: 42
Dołączył: 28 Sie 2015
Posty: 828
Skąd: .!.
#5
ale pod 6700k z gtx1080 w 144 fps?
_________________
.!.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
23 użytkowników przeczytało ten temat:
MisTic_, Jagusz, xNicpon, YmoN, Kusha, Destiny, PlugawySzyderca, Stelczu, Bagin, Carrinka, Leviatanm86, JohnQ, irekzagan, Stacz13, vulgario, Bahus, Ojmerek, barok2003, abramacabra, MAXXBF4, diabel, sledziona, wlprzemek,

byPrzemo phpBB2 Serwery TeamSpeak3 Voice VPS Domeny Hosting VPS
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Projekt: d!r3k
Realizacja: Nexer008
Modyfikacja: wlprzemek [ admin@ybk-players.pl ] ® 2014 - 2020